Kun myyntityö ei vituta
Ja sen kyllä huomaa….
Olen kohdannut merkittävän määrän erilaisia myyntimaunoja, liidileidejä, hitrate-hörhöjä (you name it) oman työurani aikana. Olen edelleen hämmästynyt, kun kohdalle osuu asiakastyön ”albertedefelt” ja vie jalat alta. Ja se vaan on pienestä kiinni.
Yhteydenotto
Yhteydenotto on samettisen kepeä eikä yhtään haittaa täyttää omaa kalenteria. ”Mitenhän tuo kaveri tietää, mistä olinkaan kiinnostunut ja tunnistaa tarpeeni (hmm, en muistanutkaan alkuviikosta tekemääni surffausta verkossa). Kling. Kertaus puhelinkeskustelusta saapui juuri ja tapaamisen agenda sujahti postiini. Ai niin, minunhan pitää myös valmistautua tapaamiseen, se on ihan asiakkaanakin kohteliasta, ei pelkästään myyjän hommia.
Tapaaminen
Tapaamiseen purjehtii hyväkäytöksinen, luonteva, rennontyylikkäästi pukeutunut myynnin ”madeinheaven” ja AJOISSA. Ehdimme vaihtaa ajatuksia kevään odotuksesta, kitkarenkaista ja pääsiäismunista. Tunnelma on äärimmäisen rentoutunut. Kuulen kertauksen agendasta ja sillä mennään.
Myyjä kysyy heti roolistani organisaatiossa ja laulan kuin satakieli, koska olenhan saanut ylennyksen (Mistä hän voi sen tietää?). Minulle astellaan sujuvasti kysymys: ” Millaisia tavoitteita sinulla on uutta rooliasi ajatellen ?” Kysymykset alkavat sanoilla Miten, Milloin, Miksi, Mitä? Kerron suu vaahdossa lisää ja avaudun haasteistani. Hän jatkaa muutamalla lauseella tarinaa ” Olemme tehneet seuraavanlaisia huomioita toimialallasi, miten kyseiset asiat näkyvät sinun johtamassasi kokonaisuudessa?” Vaahto sen kun kasvaa, istun kuin psykoterapiassa. ”Miten koet sen, että varmistamme, että pääset tavoitteisiisi? Juu, haluan päästä. Näen jo vuosijuhlassa Vuoden tulokas-pokaalin kädessäni.
Tapaamisen klousaus
Nyt tuo myynnin rajuilma näyttää minulle muutaman merkittävän logon ja kertoo lyhyesti kaksi menestystarinaa miten he ovat ratkaisseet kaltaiseni henkilön liiketoiminnan haasteet. ”Mitä jos aloitamme vastaavan projektin teillä, niin varmistamme että pääset varmasti tavoitteisiisi? Häh? Minulta kysyttiin kauppaa, jo toisen kerran.
Joudun kuitenkin astumaan takavasempaan ja turvautumaan esimies-korttiin ”Pitää katsoa tämä esimiehen kanssa läpi eli laita tarjous” Tähän saan vastauksen: ” Milloin olette tapaamassa? Teen toki tarjouksen, mutta meillä on tapana että käymme sen aina yhdessä läpi, joten voisin tulla käymään sen läpi teidän kummankin kanssa.” ”Tiistaina klo 9”, vastaan. ”Oletko periaatteessa sitä mieltä, että tämä kannattaa toteuttaa?” Jep.
Jatkan töitäni hämmentyneenä hyvästä keskustelusta ja siitä kuinka tämä myyjä jotenkin ymmärsi tuskaani. Kling. Muistio keskustelusta ja päätetyistä asioita saapuu iltapäivällä, jossa esimieheni on mukana. Niinhän me puhuimme, totta.
Tarjous ja kaupan päätös
Kun kohtaamme uudelleen minulle räätälöidyn agendan siivittämänä, meillä on yhteisymmärrys, että myyjällä on minun tilannettani auttava ratkaisu ja päättäjäkin on paikalla rahakirstuineen, jonka kantta pitää vielä tiukasti kiinni. Tarjouksen esittämisen aikana käymme keskustelua ” Ymmärsinkö oikein, että tämä oli teille tärkeää?” myyjä kysyy välillä. Tarjous katsotaan vuoropuhelunomaisesti läpi. Kysymykseen ” Miltä kuulostaa, jos aloitamme yhteistyön?” on helppo vastata ”Aloitetaan vaan”.
Jälkihoito
Kauppa on tehty enkä tunne oloani lainkaan kiusaantuneeksi tai huijatuksi, koska myyjä käyttää runsaasti aikaa seuraavien vaiheiden kuvaamiseen ja avaa meille toimitusprosessia. Sovimme jo valmiiksi yhteisiä aikoja ja agendoja. Kun projekti etenee, kaikki tapahtuu sovitusti ja ajallaan. Minun on helppo olla. Ja businekseni kukoistaa. Hmm. Täytyy hommata se pokaalivitriini.
Ihanaa, että näitä loistavia myyntityyppejä on vielä olemassa, joiden kanssa on helppo asioida ja heistä näkee, ettei myyntityö vituta. Pääsen itsekin kohtaamaan heitä ajoittain. Se on niin pienestä kiinni.
Myyntityö ei vituta yhtään.
Muistio/muistiinpanot